foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Witamy na stronie internetowej Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie

Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie

im. por. Zbigniewa Twardego ps. "Trzask"

Kartka z kalendarza


Dzisiaj jest: 28 Lipiec 2024    |    Imieniny: Wiktor, Innocenty, Aida

Czas

Kod QR na smartfon

Zeskanuj kod i przeglądaj stronę na smartfonie

Gazetka szkolna

Polecane strony

 

 

 

biblioteka

 

 

 

 

pajacyk

 

Statystyki

Odwiedza nas 17 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin


1308729
Dziś
Wszystkie
201
1308729

Twój numer IP: 3.135.192.97
2024-07-28 13:16

KARNAWAŁ POŻEGNALIŚMY PĄCZKAMI

Pierwsze pączki zaczęto wypiekać w stolicy Austrii, skąd bardzo szybko przywędrowały do naszego kraju i stały się - głównie w okresie karnawału - ulubionym podwieczorkowym poczęstunkiem. Przygotowanie pączków jest nieco pracochłonne, ale najsmaczniejsze są te usmażone w domu. Rodziców z klasy III a nie trzeba było namawiać do celebrowania tej tradycji. W tłusty czwartek, 11 lutego  w naszej szkole  zapachniało wanilią, konfiturami z róży i domowymi powidłami. W niezwykłych torebeczkach z wesołymi wierszykami i kolorowymi serwetami ukryto dla dzieci pyszne słodkości, które cieszyły ich serca, oczy i podniebienia. To był wspaniały dzień!

Bożena Nowosad

MAPY MYŚLI "mind mapping"

Mapy myśli, inaczej mapowanie myśli, to efektywna technika notowania. Opracowało ją dwóch brytyjskich naukowców, Tony i Barry Buzan. Mapy myśli ułatwiają przyswajanie nowych wiadomości i pozwalają lepiej uporządkować zdobytą wiedzę. Ta technika przydaje się także przy pisaniu różnego rodzaju wypracowań i esejów oraz planowaniu.
Notując w technice mapowania myśli:
• aktywizujemy obie półkule mózgu
• na jednej kartce możemy zapisać informacje, które w notatce linearnej zajęłyby kilka stron
• notujemy i zapamiętujemy nawet 10 razy szybciej!
• wychodzimy poza utarte schematy myślenia i rozwijamy nasze twórcze zdolności

Notatka sporządzona na podstawie artykułu  http://www.naharvard.pl/mapy-mysli.html

Jak tworzyć mapy myśli, dowiedzieli się uczniowie z klas 7 na lekcji plastyki. Tak wygląda ich uporządkowana wiedza z różnych dziedzin. Ciekawe ile zapamiętali?

przygotowała Ewa Tworek

KARYKATURA PORTRETOWA

Według „Słownika wyrazów obcych” Władysława Kopalińskiego karykatura jest to „humorystyczne, ośmieszające uwydatnienie, wyolbrzymienie charakterystycznych cech osoby, przedmiotu albo wydarzeń…”.  Z hasła wydanej w latach 70-tych encyklopedii PWN termin „karykatura” przedstawia „człowieka w sposób śmieszny”, zabawny. Karykatura jest dziedziną sztuki o zasięgu masowym, zrozumiałą dla szerokiego odbiorcy. O karykaturze rozmawiali uczniowie z klasy 5 na lekcji plastyki. Oto ich próby rysunku…

przygotowała Ewa Tworek

WIZYTA KLASY I A W SZKOLNEJ IZBIE PAMIĘCI

W dniu 5 lutego 2021 r. klasa I a odwiedziła Szkolną Izbę Pamięci, gdzie uczniowie mieli możliwość zobaczyć i dotknąć stalówkę z obsadką, stare ławki. Zainteresowanie uczniów wzbudziły dawne stroje uczniowskie, dziennik lekcyjny, tablica. Podczas tej wizyty dzieci miały możliwość dotknąć historii poprzez eksponaty.

Joanna Prokop

STOŁÓWKA DLA PTAKÓW

Aby pomóc ptakom przetrwać zimę, uczniowie klasy I a na zajęciach technicznych zrobili piękne karmniki. Dzieci z wielkim zaangażowanie tworzyły karmniki, do których użyły: butelek plastikowych, sznurków, łyżek drewnianych oraz przyniesionych nasion i ziaren. Ich wykonanie sprawiło pierwszakom wiele radości i frajdy, a przy okazji dzieci utrwaliły wiadomości na temat ptaków, które pozostają na zimę oraz odpowiedniej karmy jaką należy umieścić w karmniku, dzięki której zwabimy do ptasiej stołówki wiele kolorowych gatunków ptaków na obfity poczęstunek zimą. Przygotowane z wielkim zaangażowaniem karmniki uczniowie rozwiesili na drzewach przy budynku szkoły w dniu 2 lutego 2021r.

Joanna Prokop

ROBOTY Z SUROWCÓW WTÓRNYCH W KLASIE I A

W dniu 22 stycznia 2021 r. uczniowie klasy I a na zajęciach wykonali roboty z surowców wtórnych.  Podczas zajęć uczniowie mogli poznać sposoby ograniczenia ilości odpadów, zasady segregacji oraz rolę recyklingu.  Na zajęciach dzieci wykonywały prace z wykorzystaniem surowców wtórnych. Prace były bardzo oryginalne, pomysłowe, z wykorzystaniem różnorodnych odpadów (pudełek, butelek, kapsli) uzupełnionych materiałami plastycznymi. Widać było duże zaangażowanie w każdą pracę oraz kreatywność w wybranych środkach wyrazu. Każde dziecko stworzyło swojego wyspecjalizowanego robota. Prace prezentowały się imponująco.

Joanna Prokop

MORSKIE GŁĘBINY  

Podwodny świat w obrazach uczniów z klasy 5 ze Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie. Prace zostały wykonane na lekcji plastyki dnia 5 lutego 2021r.

przygotowała: Ewa Tworek

DZIEŁA SZTUKI ZE ŚNIEGU

Zima i dużo śniegu zachęcają do zabaw i lepienia bałwana. Dużą frajdę mieli uczniowie z klasy 6, do niektórych dołączyli rodzice.  Na zdjęciach rzeźby naszych uczniów.

przygotowała Ewa Tworek

DZIEŃ BABCI I DZIADKA

„Dziś dla babci słońce mamy i całuski dla dziadziusia,
Dziś życzenia wnuczek składa i piosenki śpiewa wnusia”

Babcia i Dziadek to słowa, które każdemu dziecku kojarzą się z ciepłem, miłością i wszystkim, co dobre.  21, 22 stycznia to szczególne dni w roku, w których możemy wyrazić naszą wdzięczność za ich trud i oddanie oraz wszystko to, co od nich otrzymujemy – to Dzień Babci i Dziadka. Przedszkolaki z oddziału 0a również pamiętały o swoich Babciach i Dziadkach, wspólnie ze swoją panią  przygotowały dla nich piękne laurki i nauczyły się śpiewać piosenkę ,,Moja babcia i mój dziadek”. Wszystkim Babciom i Dziadkom z okazji ich święta życzymy dużo zdrowia i uśmiechu na twarzy.

Opracowała Małgorzata Rękas

DOŚWIADCZENIA Z FIZYKI

Doświadczenia z fizyki w ramach innowacji pedagogicznej: "Początkiem wszechrzeczy jest woda". Woda jest najczęściej występującym, najlepiej znanym i jednocześnie najbardziej tajemniczym płynem we Wszechświecie. Jej właściwości znacznie różnią się od właściwości innych substancji o podobnej budowie. Dlatego woda w temperaturze pokojowej jest cieczą, co warunkuje właściwe funkcjonowanie organizmów żywych. Jakim właściwościom wody zawdzięczamy jej powszechną obecność w naszym życiu? Na te pytania próbują odpowiedzieć uczniowie biorący udział w innowacji pedagogicznej: " Początkiem wszechrzeczy jest woda". Uczniowie w ramach zajęć przeprowadzili doświadczenia fizyczne wykorzystując do tego wodę i jej właściwości - polarność budowy cząsteczek. Zazwyczaj jest tak, że w ciele stałym drobiny znajdują się bliżej siebie niż w cieczy i substancja w stanie stałym ma większą gęstość niż w stanie ciekłym. W przypadku wody cząsteczki w fazie stałej tworzą struktury, które pozostawiają dużo wolnej przestrzeni, przez co odległości między cząsteczkami są większe w lodzie niż w wodzie. Z tego powodu lód ma mniejszą gęstość niż woda ciekła. Niska w stosunku do gęstości ciekłej wody, gęstość lodu ma bardzo ważne znaczenie dla istnienia życia wodnego na Ziemi. Gdy posypiemy solą lód, na jego powierzchni zamarza woda, gdyż woda z solą ma większą gęstość i dzięki temu nitka przymarzała do kostki lodu. To właśnie było do sprawdzenia w pierwszym doświadczeniu. Drugie doświadczenie dotyczyło napięcia powierzchniowego wody. Dlaczego nartnik może ślizgać się po powierzchni wody i nie tonie? Gdy wzajemnie oddziałują na siebie cząsteczki wody to siły działające między nimi nazywane są siłami spójności (kohezji). Gdy cząsteczka znajduje się na powierzchni cieczy, tedy na cząsteczkę działają siły spójności pochodzące od cząsteczek znajdujących się we wnętrzu cieczy. Warstewkę cieczy o tej właściwości nazywamy błoną powierzchniową. Wzajemne relacje między siłami przylegania i spójności prowadzą do wielu interesujących zjawisk. Jednym z nich jest powstawanie menisku. To cel drugiego doświadczenia - otrzymanie menisku wklęsłego i wypukłego w szklance. Rezultaty pracy uczniów klas 6 i 7 możecie ocenić sami.

Agnieszka Suszczyk

Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie