PROFILAKTYKA ZDROWIA PSYCHICZNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY – UDZIAŁ W PROJEKCIE
Szkoła Podstawowa w Rudzie – Hucie, jako jedna z nielicznych w powiecie chełmskim, została zakwalifikowana do udziału w projekcie realizowanym przez Szpital Neuropsychiatryczny w Lublinie pt. ,,Funkcjonowanie i rozwój Regionalnego Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży przy Szpitalu Neuropsychiatrycznym im. Prof. M. Kaczyńskiego w Lublinie''.
Celem działań, które podejmie szpital i nasza szkoła będzie rozwój środowiskowego modelu psychologicznej opieki zdrowotnej dla dzieci i młodzieży. Nastąpi to poprzez budowę sieci wspólnie działających instytucji i podmiotów, w których rodzina, dzieci i młodzież otrzymają skoordynowane wsparcie jak najbliżej miejsca zamieszkania.
Do udziału w szkoleniach, przewidzianych w projekcie, w latach 2024-2026 oddelegowani zostali psycholog i pedagog szkolny. W latach 2026-2029 realizowany będzie kolejny etap współpracy z lubelskim szpitalem, jakim będzie wsparcie psychologiczne udzielane naszej szkole w ramach funkcjonującego Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży przy Szpitalu Neuropsychiatrycznym w Lublinie. Udział w tym przedsięwzięciu jest bezpłatny. Projekt dofinansowany jest ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027.
PREZENTACJA ŚWIATOWY DZIEN WIEDZY NA TEMAT AUTYZMU
W związku z obchodami Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka, zachęcamy wszystkich Rodziców do zapoznania się z poniższym listem:
Sylwia Kalińska, psycholog
Katarzyna Lipiak, pedagog
Wyzwania współczesnego rodzica – pedagog szkolny radzi
Drodzy rodzice!
W codziennych zmaganiach wychowawczych często doświadczacie niepewności, czy wasze postepowanie jest dobre dla dzieci i czy przyniesie zamierzone efekty. Każdy z nas chce wychować wartościowego człowieka, takiego który poradzi sobie w dorosłym życiu. Współczesny świat i jego wymagania utrudnia rodzicom działania wychowawcze. W codzienności napotykamy problemy związane ze współczesnymi technologiami, obowiązkami szkolnymi i zawodowymi oraz brakiem czasu dla rodziny. W mojej pracy jako pedagog szkolny mam okazję do zaobserwowania wielu zachowań rodzicielskich i efektów, jakie one wywołują u dzieci. W tym miejscu chciałabym zawrzeć kilka rad, które możecie wykorzystać:
- Kontroluj co twoje dziecko robi w Internecie.
Wszyscy rodzice troszczą się o bezpieczeństwo swojego dziecka. Uczą bezpiecznego poruszania się po drodze, przestrzegają przed używaniem niebezpiecznych przedmiotów, mówią, że nie należy ufać obcym, odprowadzają do szkoły itd. Musimy sobie uświadomić, iż z równą troską i uwagą należy traktować wirtualny świat. Wszyscy wiemy, że dzieci spędzają tam dużo czasu, ale każdy rodzic powinien sobie zadać pytanie, czy wie do czego dziecko wykorzystuje Internet. Zagrożenia internetowe są obecnie powszechnie znane. Mówi się o nich w mediach, w szkole, jednak mimo tego zbyt często rodzice ufają dzieciom w tej kwestii i pozwalają używać Internetu bez ograniczeń i kontroli. Zapewniam, że warto poświęcić temu uwagę w kontaktach z dziećmi. Nawykiem rodzica powinno być przeglądanie historii działania ich dziecka w Internecie. Nie zgadzajmy się na to, żeby dziecko bez naszej zgody i wiedzy zakładało hasła na poszczególne urządzenia i aplikacje. Powinny być one znane rodzicom. Nie kierujmy się niewłaściwie rozumianą prywatnością. Tłumaczmy dzieciom, że to wynika z waszej troski o ich bezpieczeństwo. Ważne jest również, żeby mieć świadomość, ile nasze dziecko czasu poświęca na korzystanie z telefonu i komputera, czy nie zaburza to innych aktywności np. nauki, zabawy. Konieczne jest również zabieranie telefonu z pokoju dzieci w czasie snu. Rodzice często nie zdają sobie sprawy, jak wiele godzin nocnych dzieci spędzają pisząc na portalach społecznościowych. Efektem tego są trudności ze wstawaniem, słabsza koncentracja w szkole itd.
- Pamiętaj, że dziecko uczy się dla rodzica.
Za każdym razem zachęcając dzieci do nauki, powtarzamy im, że to jest dla ich korzyści i dla ich przyszłości. Słowa te są dobrą motywacją, ale musimy mieć świadomość, iż dzieci i nastolatkowie traktuję swoją przyszłość jeszcze bardzo odlegle, a tu i teraz najważniejsza jest opinia rodzica. To dla nich podejmują wysiłki i oczekują pochwał i nagród. Z tego powodu każdy rodzic musi wiedzieć, że im więcej interesuje się pracą szkolną i wynikami swojego dziecka, tym bardziej daje mu poczuć, jak to jest ważne i tym większe będą dziecka wysiłki. Młodzi ludzie zawsze będą narzekać na kontrolę rodziców, ale kiedy jej nie ma nie mają celu i nie starają się. Istotne w tej sprawie jest to, aby rodzice nie tylko kontrolowali oceny dzieci, ale rozmawiali również z nimi o sprawach szkolnych. Włączali się w życie klasy i szkoły. Ważne jest też wsparcie dzieci w pracach domowych i przygotowaniach do sprawdzianów oraz pilnowanie czasu nauki. Nie musi być to coś czasochłonnego. Wystarczy, że przeczytamy, co dziecko napisało w pracy domowej lub sprawdzimy jego wiedzę przed klasówką. Im wcześniej rodzic zacznie podejmować takie działania, tym szybciej dziecko nabierze własnych nawyków do nauki i wówczas kontrola rodzicielska będzie potrzebna tylko sporadycznie.
- Daj dziecku szansę na samodzielność.
Moje obserwacje pedagogiczne pokazują, iż wielu współczesnych rodziców cechuje nadopiekuńczość i wyręczanie dzieci. Zrozumiałe jest, iż chcemy dla naszych dzieci jak najlepiej, żeby nie odczuwały żadnego dyskomfortu i nie czuły się obciążone obowiązkami. Musimy sobie jednak uświadomić, iż dziecko samodzielne, to dziecko pewne siebie. Tylko na samodzielnie osiągniętych sukcesach budujemy swoje poczucie wartości. Te sukcesy nie muszą być wielkie, mogą to być zwykłe, codzienne czynności, z którymi dziecko dobrze sobie poradziło. Wdrażajmy dzieci do wykonywania różnych obowiązków domowych. Na nich właśnie dziecko uczy się właściwego podejścia do innych obowiązków, w tym szkolnych. Uświadamia sobie, iż są czynności, które trzeba wykonywać i liczą się ich efekty i systematyczność. Kiedy dziecko ma za obowiązek tylko prace szkolną to nabiera do niej negatywnego stosunku.
- Doceniaj wspólnie spędzone chwile.
Budowanie silnych więzi w rodzinie, jest podstawą szczęścia rodzinnego. Więzi będą miały szansę na rozwój, jeżeli będziemy spędzać razem wspólny czas. Pamiętać należy, że rodzic jest zawsze wzorem dla dziecka i będzie przez nie naśladowane. Współcześni rodzice w sytuacjach, gdy starają się ograniczać swoim dzieciom aktywność w Internecie, niejednokrotnie słyszą od nich, że dorośli robią dokładnie to samo. Często jest to prawdą. Nie dostrzegamy, ile czasu zajmuje nam ta aktywność. Z tego powodu powinniśmy zadbać o to, żeby czas spędzany z dziećmi był bardzo różnorodny. Mogą w nim przeplatać się chwile, w których w coś wspólnie gramy, oglądamy, wykonujemy czynności domowe, rozmawiamy, spacerujemy, jeździmy na rowerze itd. W ten sposób znacząco wpływamy na rozwój naszego dziecka i mamy okazję do głębszego wzajemnego poznania się i zrozumienia. Dając dziecku okazje do różnych doświadczeń, dajemy mu szanse na poznanie samego siebie i odkrywanie swoich zdolności i możliwości. W ten sposób mogą się budzić w dzieciach różne zainteresowania i pomoże to im w przyszłości wybrać ścieżkę zawodową.
Mam nadzieję, że moje sugestie i rady pomogą dorosłym tak zorganizować życie rodzinne, żeby przyniosło ono korzyści dla wszystkich. Najlepszym sposobem na wprowadzenie zmian jest metoda małych kroków. Każdą zmianę wprowadzajmy osobno i przechodźmy do następnej, gdy ta poprzednia dobrze funkcjonuje w życiu rodzinnym. W ten sposób nikt nie odczuje nadmiernego obciążenia podejmowanym wysiłkiem.
Na zakończenie życzę wszystkim Rodzicom, wspaniałych sukcesów wychowawczych. Powodzenia!
Katarzyna Lipiak – pedagog szkolny
Drodzy Rodzice,
Dnia 13.04.2021 r. odbyło się spotkanie z częścią rodziców uczniów klas IV-VIII poprzez aplikację Microsoft Teams, na temat depresji wśród dzieci i młodzieży. W związku z tym zachęcam do zapoznania się z prezentacją multimedialną, która została omówiona na spotkaniu - "Zdrowie psychiczne uczniów - depresja, zachowania autoagresywne".
Z wyrazami szacunku,
Sylwia Kalińska, psycholog
Rady dla Rodziców dotyczące bezpiecznego korzystania przez dzieci z Internetu:
1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem.
Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z Internetem. Odkrywajcie wspólnie jego zasoby. Spróbujcie znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron. Jeśli Wasze dziecko sprawniej niż Wy porusza się po Sieci, nie zrażajcie się – poproście, by było Waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie.
2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.
Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko co o sobie mówią. Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy mogą chcieć zrobić im krzywdę. Rozmawiaj z dzieckiem o zagrożeniach czyhających w Internecie i sposobach ich unikania.
3. Rozmawiaj z dzieckiem o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci.
Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki Internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi poznanymi w Sieci może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie po uzyskanej zgodzie rodziców i zawsze w towarzystwie dorosłych lub przyjaciół.
4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych.
Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może przynieść podanie swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu i numeru telefonu.
5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci.
Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w Sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).
6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka.
Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.
7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.
Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Nasze działania w tym względzie pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej szerzące się przy użyciu stron internetowych, chatów, e-maila itp. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie – (www.dyzurnet.pl).
8. Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie.
Przypominaj dziecku o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc w Internecie obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp.
9. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.
Przyjrzyj się, jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z Sieci oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.
10. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.
Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa.
11. Zainstaluj w komputerze dziecka programy kontroli rodzicielskiej.
Źródło: www.dzieckowsieci.pl
Sygnały ostrzegawcze, które świadczą o pojawieniu się ryzyka szkodliwego, prowadzącego do uzależnienia, korzystania z komputera i Internetu:
1. Zainteresowanie Internetem nie kończy się z chwilą odłączenia od sieci (dziecko wraca do niego myślami, zastanawia się, co się dzieje w sieci podczas jego nieobecności).
2. Utrata kontroli nad ilością czasu spędzanego przed komputerem lub z telefonem.
3. Podejmowanie wielokrotnych nieudanych prób kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania korzystania z Internetu.
4. Zaniedbywanie codziennych obowiązków, nauki.
5. Popadanie w konflikty z najbliższymi.
6. Zmienność nastrojów uzależniona od rytmu korzystania z komputera i Internetu (zadowolenie podczas korzystania, niepokój i rozdrażnienie w sytuacji konieczności przerwania korzystania z Internetu).
7. Korzystanie z komputera i sieci pomimo doświadczania jego szkodliwych następstw.
Reaguj kiedy zauważysz, że Twoje dziecko korzysta w sposób ryzykowny z Internetu
Jeżeli dostrzeżesz wymienione symptomy u swojego dziecka, najwyższa pora działać.
1. Przede wszystkim nazwij problem. Porozmawiaj z dzieckiem i powiedz, co niepokojącego widzisz w jego zachowaniu.
2. Staraj się zaobserwować, w jakich sytuacjach dziecko ucieka w wirtualny świat. To może być klucz do jego uzależnienia, bo zwykle utrata kontroli nad używaniem Internetu jest symptomem głębszych problemów emocjonalnych, społecznych lub rodzinnych.
3. Ustal harmonogram dnia – postaraj się zrównoważyć czas dziecka spędzany w sieci i poza nią. Ustal sposób i czas korzystania z Internetu tłumacząc dziecku, dlaczego nakładasz takie ograniczenia.
4. Wyjaśnij, czemu decydujesz o ograniczeniach i/lub odłączeniu. Rozmowy o tym, co się dzieje i dlaczego, są niezwykle istotne. Dziecko będzie się czuło bezpieczniej, gdy dowie się, jakie są Twoje – intencje i przekonania.
Gdzie szukać pomocy:
Jeśli czujesz bezradność, szukaj pomocy u specjalistów: psychologa, pedagoga.
Jeśli masz wątpliwości, jak zachować się, kiedy dziecko nadużywa komputera, telefonu zadzwoń na bezpłatny numer 800 100 100 lub napisz na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Wspólnie z konsultantem zastanowicie się, jakie kroki należy podjąć w tej sytuacji.
Strony internetowe, na których znajdują się informacje o tym, jak dbać o bezpieczeństwo dzieci w Internecie:
www.dzieckowsieci.pl
https://800100100.pl/bezpieczenstwo-online
www.dyzurnet.pl (dla rodziców, profesjonalistów)
www.sieciaki.pl (dla dzieci, młodzieży, rodziców, profesjonalistów)
Opracowanie: Pedagog – Katarzyna Lipiak
Drodzy Rodzice,
w związku z realizacją programu wychowawczo-profilaktycznego naszej szkoły przygotowałyśmy dla Państwa materiał mający na celu polepszenie relacji z dziećmi.
Zależy ona głównie od jakości komunikacji w rodzinie. Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją multimedialną - "Komunikacja rodziców z dzieckiem".
Prezentacja - "Komunikacja rodziców z dzieckiem"
Z poważaniem,
Katarzyna Lipiak, pedagog
Sylwia Kalińska, psycholog
Drodzy uczniowie,
spędzacie obecnie w domu dużo czasu - podczas lekcji i po ich zakończeniu. Wasze spotkania z rówieśnikami chwilowo nie są tak intensywne, jak to jest zazwyczaj w szkole. Możecie, w związku z tym, odczuwać obniżenie nastroju, zmęczenie i znużenie. Zamieszczamy dla Was prezentację mającą na celu wskazanie Wam sposobów na poprawę nastroju - "Moje samopoczucie".
Prezentacja - "Moje samopoczucie"
Żródło: pedagogonline.pl
Pozdrawiamy serdecznie,
Katarzyna Lipiak, pedagog
Sylwia Kalińska, psycholog
Prezentacja - bezpieczne ferie
Żródło: Paulina Kudela
INFORMACJA DLA RODZICÓW, UCZNIÓW
Zważywszy na sytuację związaną z panującą pandemią koronawirusa oraz wiążącymi się z nią przymusem izolacji, ograniczenia kontaktów, w tym też utrudnionej możliwości uzyskania pomocy psychologicznej, Rzecznik Praw Dziecka zainicjował przedsięwzięcie stanowiące jedną z możliwości odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży zmagających się z kryzysem psychiczny:
• całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania – 800 12 12 12,
• dedykowany młodym ludziom czat internetowy prowadzony przez profesjonalnych psychologów.
Podejmując kontakt za pośrednictwem tych dwóch kanałów komunikacji dziecko uzyskać może natychmiastowe wsparcie, podzielić się swoimi przeżyciami i wspólnie ze wspierającą osobą dorosłą zastanowić się nad rozwiązaniem swoich problemów.
Opracował: Pedagog szkolny
Szanowni Rodzice, Drodzy Uczniowie,
Zamieszczamy terminy konsultacji telefonicznych dla uczniów oraz dla Państwa. Celem proponowanej pomocy jest udzielenie wsparcia uczniom, jak i rodzicom w obecnej - trudnej dla wszystkich sytuacji.
Terminy dyżurów: Psycholog - wtorek 10.30- 13.30; piątek 10.00 – 14.00
Pedagog – wtorek 9.00 – 10.30; piątek 9.00-10.00
Numer telefonu, na który można zadzwonić: 728 700 341
Zapraszamy również do kontaktu poprzez dziennik elektroniczny i e-mail.
Z poważaniem,
Sylwia Kalińska, psycholog
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Katarzyna Lipiak, pedagog
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Drodzy Rodzice,
W związku z zaistniałą sytuacją, w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i innych jednostek systemu oświaty, służymy pomocą w razie jakichkolwiek problemów, pytań czy wątpliwości.
Informujemy, że można się z nami skontaktować za pomocą maila, bądź za pośrednictwem dziennika elektronicznego, jak też umówić się na spotkanie na terenie szkoły.
Jednocześnie zachęcamy do zapoznania się z materiałem dotyczącym motywacji do nauki – jak ją wzbudzić w dziecku?
Z wyrazami szacunku,
Pedagog
Katarzyna Lipiak
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Psycholog
Sylwia Kalińska
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Źródło: Marta Cetnarowska
Szanowni Państwo,
w związku z zaistniałą sytuacją, proponujemy nasze wsparcie dla Państwa i uczniów. Jesteśmy dostępne poprzez dziennik elektroniczny, jak i drogą mailową. W razie potrzeby służymy naszą pomocą.
Jednocześnie chciałybyśmy polecić Państwu artykuł. Jego autorka porusza ważne dla każdej rodziny kwestie - dotyczące wzajemnych relacji, jaki odpowiedzialnych zachowań w obliczu epidemii: https://szkolaedukacji.pl/koronawirus-a-dzieci/
Z wyrazami szacunku,
Pedagog
Katarzyna Lipiak
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Psycholog
Sylwia Kalińska
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Koronawirus a 5 etapów żałoby - strata i jej przeżywanie
Źródło: Katarzyna Nowaczyk-Motyl
Rozwój osobisty i kreatywny w czasach koronawirusa
W sytuacji zagrożenia epidemicznego związanego z koronawirusem zaleca się pozostanie w domu. Jak wykorzystać ten czas z pożytkiem dla rozwoju osobistego i kreatywności?
Blog Łowca Pomysłów przygotował 12 pomysłów na produktywny i kreatywny rozwój dla studentów, uczniów, a także wszystkich pozostałych kreatywnych osób podczas kwarantanny.
1. Rozwijaj hobby
Hobby jest czymś, co pozwala odpocząć od nauki (w szkole, na uczelni, ale także samodzielnej), wyrazić siebie oraz rozwijać się „ponad podstawę programową”. Rób to, co lubisz, rozwijaj się, wyróżnij się, pokaż światu (online), co potrafisz!
Masz teraz okazję do powrotu do zaniedbanego/ porzuconego hobby lub też do podjęcia się rozwoju nowych zainteresowań.
Spójrz szerzej na swoje zdolności, talent i predyspozycje, przeanalizuj, w czym jesteś/ możesz być dobry.
2. Zrób duży projekt
Na pewno masz hobby, zainteresowania, pomysły, na które nie masz czasu lub masz go za mało. Właśnie nadszedł czas, byś zrealizował/a duży projekt! Taki, w który włożysz dużo wysiłku i czasu (a teraz go masz) i który wywinduje Twoje umiejętności/ wiedzę na wyższy poziom i da Ci mega satysfakcję.
3. Czytaj
Wreszcie będziesz mieć czas na przeczytanie tej sterty książek, które zalegają na półkach/ w czytnikach! Teraz już się nie wykręcisz od „nieczytania” brakiem czasu. Czytaj książki, ale też artykuły eksperckie, blogi. Dziel się swoimi recenzjami ze znajomymi w mediach społecznościowych lub… załóż bloga czytelniczego!
4. Dokształcaj się
Obecnie musimy dokształcać się przez całe życie. Co chwila pojawiają się nowe technologie, kierunki studiów, nowe pożądane na rynku pracy umiejętności i kompetencje. W obecnej sytuacji masz niezwykłą okazję do poszerzenia swoich horyzontów. No i wreszcie masz czas na naukę języków obcych, przede wszystkim online!
Ciągłe kształcenie się rozwija także Twoją umiejętność… przyswajania wiedzy! W związku z zawieszeniem zajęć dydaktycznych na uczelniach, szkołach, ale także pracy zdalnej, musisz wykazać się samodyscypliną i właściwą organizacją swojej nauki i pracy.
W XXI wieku mamy niespotykany dotąd dostęp do wiedzy, przede wszystkim online. W związku z tym, jeśli masz dostęp do Internetu, czytaj blogi eksperckie, słuchaj podcastów. Możesz też odkurzyć „analogową” lekturę, zaległą na półkach, na którą ostatnio nie miałeś/aś czasu.
5. Zaplanuj czas
Czas wolny musimy zaplanować tak samo, jak rozkład zajęć na uczelni, w szkole lub grafik pracy. Najlepiej będzie, jak zaplanujesz listę działań i sesje/ bloki pracy już dzisiaj! Jeśli tego nie zrobisz, najprawdopodobniej większość czasu zmarnujesz.
Nie marnuj czasu na bezrefleksyjne przeglądanie social media i Netflixa. Owszem, obecna sytuacja wymaga, byśmy byli na bieżąco z komunikatami nt. koronawirusa, ale to nie znaczy, że musimy sprawdzać aktualizacje co 15 minut.
W związku z tym, najlepiej będzie jak zaplanujesz sobie „sesje internetowe” o określonych godzinach i będziesz się tego trzymać. Takie „sesje” będą miały „luźniejszy” charakter od „sesji pracy/ nauki w Intenecie”, podczas których „mądrze” korzystasz z dobrodziejstw bycia online.
6. Planuj przyszłość
Niech obecny czas będzie czasem wyciszenia i refleksji. Owszem, ciężko jest się wyciszyć, kiedy zewsząd atakują nas newsy i komunikaty, ale warto maksymalnie ograniczyć odbiór tego rodzaju przekazów.
Teraz masz czas na to, by się na spokojnie zastanowić nad swoją przyszłością, ale także omówić ją ze swoimi bliskimi, jeśli akurat jesteście razem w domu (a jak nie, to online). Stwórz na spokojnie wizję swojej przyszłości. Być może nie miałeś/aś wcześniej na to czasu. Warto także przeanalizować obecną sytuację i uwzględnić ją w swojej wizji.
Pamiętaj też o tym, by zaplanować tę bliższą przyszłość – kolejne tygodnie i miesiące.
7. Notuj wizualnie
Powiedzmy sobie szczerze: tradycyjne, linearne notatki, które znamy ze szkoły czy ze studiów, są często nieefektywne. Dlatego zachęcam Cię do nauki/ podjęcia prób:
• notowania wizualnego (o tym, co to jest i jak to robić, przeczytasz w artykule „Czym są kreatywne notatki?”),
• notowania w postaci map myśli (o czym przeczytasz w artykule „Mapy myśli – jak je tworzyć i jak z nich korzystać”).
8. Odpocznij
Wreszcie będziesz miał/a okazję się wyspać. Pamiętaj o wyciszeniu się, relaksie, odpoczynku. Do zmęczonej głowy nie wpadają pomysły.
Ponadto pozostanie w domu, zawieszenie zajęć, praca zdalna jest też odpoczynkiem od poprzednich warunków, stylu pracy. Takie przełączenie się także sprzyja kreatywności, ponieważ nasz umysł musi dostosować się do zmian, jest to dla niego nowa sytuacja. To wszystko sprzyja przełamywaniu schematów, szukaniu nowych rozwiązań, pracę nad kilkoma projektami jednocześnie.
Pamiętaj też, że odpoczynek jest niezbędny dla Twojego zdrowia i odporności, co w obecnej sytuacji jest niezwykle istotne.
9. Przeanalizuj obecną sytuację
Zakładam, że jak sytuacja epidemiczna ulegnie poprawie, to i tak nie wrócimy do „poprzedniej rzeczywistości”. Czeka nas wiele zmian – w gospodarce, lecznictwie, nauce – nic nie będzie takie same, jak przedtem.
Zastanów się więc nad tym, jak będzie wyglądać Twoja kariera, działalność gospodarcza, studia, nauka po „korekcie koronawirusa”? Jakie będą wady i zalety „ery pokoronawirusowej”? W jaki sposób możesz lepiej przystosować się do nowych warunków? Jakie wnioski z obecnej sytuacji możesz wyciągnąć? Może właśnie podczas takich refleksji wpadniesz na rewolucyjne pomysły!
10. Zrób twórcze porządki
Twórcze porządki to jeden z moich 10 sposobów, by zawsze mieć natchnienie. Ogarnij i zdezynfekuj swoje biurko lub inne miejsce pracy twórczej, zarówno w miejscu pracy zawodowej, jak i w domu. Nie zapomnij o odkażeniu wszystkich sprzętów/ narzędzi, z których korzystasz (komputer, telefon, drukarki, a w moim przypadku mnóstwo cienkopisów i flamastrów).
Twórcze porządki dotyczą także naszych projektów i pomysłów, których nie mieliśmy czasu wcześniej dokładnie uporządkować. Może to jest właśnie czas na założenie Wielkiej Księgi Pomysłów?
Posprzątaj w domu, ale także ogarnij przestrzeń cyfrową – zrób czystkę na komputerze, telefonie, skrzynce mailowej. Jest także dobra okazja do zmiany aranżacji wnętrz, które ciągle odkładaliśmy (ale chodzi o wykorzystanie tego, co już mamy – nie zakupów w sklepach meblowych).
11. Dbaj o siebie
Monitoruj stan zdrowia swojego i bliskich, z którymi przebywasz lub się kontaktujesz zdalnie. Pisałem już o konieczności odpoczynku i dbania o odporność, więc dodam do tego jeszcze dbanie o zdrowie psychiczne.
Mimo że jesteśmy w domach, pamiętajmy o możliwości kontaktu online z najbliższymi i znajomymi – nie izolujmy się zupełnie. To pozwoli nam „nie zwariować” , być na bieżąco z newsami, a także wspierać się wzajemnie. No i sprzyja wymianie pomysłów!
12. Naucz się zarządzać Procesem Twórczym
Blog Łowcy Pomysłów jest w całości poświęcony Zarządzaniu Procesem Twórczym, czyli technikom, sposobom i patentom na generowanie i rozwój pomysłów oraz realizację projektów. W związku z tym, jeśli chcesz wykorzystać czas kwarantanny na rozwój swojej kreatywności to idealne miejsce.
Proces Twórczy nie jest jakimś enigmatycznym procesem, a kreatywność nie jest nadprzyrodzoną mocą. Można (i trzeba!) nauczyć się tym procesem zarządzać, a także każdy może rozwijać swoją kreatywność.
Źródło: http://lowcapomyslow.pl/rozwoj-osobisty-i-kreatywny-w-czasach-koronawirusa/
Drodzy rodzice i opiekunowie,
Jesteśmy ciekawe, jak sobie radzicie w tym trudnym dla wszystkich czasie?
Co Was najbardziej niepokoi i martwi?
Jak całą tą niełatwą sytuację znoszą Wasze pociechy?
Czy udaje się Wam zmobilizować własne dzieci do nauki?
Odzywajcie się w wolnej chwili.
Piszcie, co u Was i jak się czujecie.
Jeżeli potrzebujecie, aby porozmawiać z Waszym dzieckiem.
Bądźmy razem pomimo odległości.
Pozdrawiamy Was serdecznie.
Pedagog Katarzyna Lipiak Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Psycholog Sylwia Kalińska Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Źródło informacji:
E. Polak-Janik
Źródło informacji:
Magdalena Gdula
Źródło wiadomości:
Krystyna Kołodziejczak
Źródło informacji:
Adrianna Karpczak
Dominika Pliszek