foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Witamy na stronie internetowej Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie

Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie

im. por. Zbigniewa Twardego ps. "Trzask"

Kartka z kalendarza


Dzisiaj jest: 28 Marzec 2024    |    Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna

Czas

Kod QR na smartfon

Zeskanuj kod i przeglądaj stronę na smartfonie

Gazetka szkolna

Polecane strony

 

 

 

biblioteka

 

 

 

 

pajacyk

 

Statystyki

Odwiedza nas 14 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin


1233601
Dziś
Wszystkie
270
1233601

Twój numer IP: 54.173.221.132
2024-03-28 21:11

 

TERMINY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO I TERMINY SKŁADANIA DOKUMENTÓW

Ósmoklasistów oraz ich rodziców zachęcam do zapoznania się z dokumentem określającym terminy postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2023/2024 ustalone przez Ministra Edukacji i Nauki - Zarządzenie Nr 9/2023 oraz Załącznik nr 1 (Źródło: Kuratorium Oświaty w Lublinie)

https://www.kuratorium.lublin.pl/gsok/include/pokaz_plik.php?kat=../pliki/akt/id_12467/zal/&plik=Zarz%B9dzenie%20%20Nr%209%20LKO.pdf

https://www.kuratorium.lublin.pl/gsok/include/pokaz_plik.php?kat=../pliki/akt/id_12467/zal/&plik=Za%B3%B9cznik%20Nr%201.pdf

 

INFORMATOR O SZKOŁACH PONADPODSTAWOWYCH WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO NA ROK SZKOLNY 2023/2024

Zachęcam do zapoznania się z ofertą szkół ponadpodstawowych w województwie lubelskim. Za pomocą informatora można znaleźć każdą szkołę średnią w całym województwie:

https://kuratorium.lublin.pl/informator.php

 

RANKING LICEÓW I TECHNIKÓW 2023 WG „PERSPEKTYW”

Liceum: https://2023.licea.perspektywy.pl/2023/rankings/ranking-glowny-liceow

Technikum: https://2023.technika.perspektywy.pl/2023/rankings/ranking-glowny-technikow

 

Zarządzenie nr 16/2023 Lubelskiego Kuratora Oświaty w sprawie wykazu zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły

https://kuratorium.lublin.pl/pliki/akt/id_12531/zal/Zarz%B9dzenie%20nr%2016.pdf

https://kuratorium.lublin.pl/pliki/akt/id_12531/zal/Tabelka%20do%20Zarz%B9dzenia%20ws.wykazu%2022-23.pdf

 

RODZIC JAKO DORADCA

Badania naukowe pokazują, że największy wpływ na podejmowanie decyzji przez młodych ludzi mają ich rodzice. Rodzic jest pierwszym doradcą swojego dziecka w różnych sprawach dnia codziennego. Powinien też wesprzeć go w wyborze szkoły ponadpodstawowej i zawodu.
Rodzicu, chociaż towarzyszysz swojemu nastolatkowi na co dzień, być może zastanawiasz się co możesz zrobić, jak możesz pomóc.
Przede wszystkim możesz:
• porozmawiać na temat interesujących Twoje dziecko przedmiotów szkolnych. Dzięki temu dowiesz się jaki posiada ono potencjał.
• obserwować, jakie czynności chętnie wykonuje, czym się pasjonuje, jakie ma hobby i rozmawiać z nim na ten temat. Dzięki temu dowiesz się jakie ma zainteresowania.
• obserwować w jakich zajęciach pozalekcyjnych (w szkole lub innych instytucjach) chętnie bierze udział,
• towarzyszyć w codziennych obowiązkach ponieważ to pozwala zaobserwować przejście dziecka z fazy marzeń o jakimś zawodzie, poprzez fazę zainteresowań do krystalizacji pomysłów na siebie,
• angażować się w życie szkoły.
Czy warto być doradcą swojego dziecka w sprawach związanych z wyborem szkoły/zawodu?
Tak, ponieważ Rodzicu:
• najlepiej znasz swoje dziecko,
• stanowisz dla dziecka najważniejszy punkt odniesienia w rozumieniu świata,
• możesz motywować je do szukania swojej drogi edukacyjno-zawodowej,
• często jesteś pierwszym źródłem informacji, któremu Twoje dziecko ufa,
• dzielisz się z dzieckiem swoją wiedzą i własnymi doświadczeniami edukacyjnymi i zawodowymi.

Opracowanie: Aleksandra Panasiuk-Białoskurska
Źródło: „Pomagam mojemu dziecku wybrać zawód i szkołę ponadgimazjalną. Broszura dla rodziców”, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, 2013

 

BAROMETR ZAWODÓW

Barometr zawodów jest jednoroczną prognozą sytuacji w poszczególnych zawodach. Badanie opiera się na opinii ekspertów zorientowanych w sytuacji na lokalnym rynku pracy. Analizie poddawane są grupy zawodów zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności. Prognoza tworzona jest dla każdego powiatu przez pracowników powiatowych urzędów pracy.
Występuje tutaj podział na trzy grupy zawodowe: deficytowe, zrównoważone i nadwyżkowe.
Zawody deficytowe – zawody, w których liczba wolnych miejsc pracy jest większa niż liczba osób zainteresowanych podjęciem pracy i spełniających wymagania pracodawców (w tej grupie najtrudniej pracodawcom znaleźć kandydatów do pracy).
Zawody zrównoważone – zawody, w których liczba wolnych miejsc pracy jest zbliżona do liczby osób zainteresowanych podjęciem pracy i spełniających wymagania pracodawców.
Zawody nadwyżkowe – zawody, w których liczba wolnych miejsc jest mniejsza niż liczba osób zainteresowanych podjęciem pracy i spełniających wymagania pracodawców (w tej grupie najtrudniej osobom poszukującym pracy znaleźć zatrudnienie).
Poniżej link do barometru zawodów:

https://barometrzawodow.pl/

 

KLASYFIKACJA ZAWODÓW I SPECJALNOŚCI

Klasyfikacja zawodów i specjalności to usystematyzowany zbiór zawodów i specjalności występujących na rynku pracy. Klasyfikacja jest opracowana w oparciu o Międzynarodowy Standard Klasyfikacji Zawodów ISCO-08. W celu dostosowania do zmian zachodzących na rynku pracy (wprowadzanie nowych zawodów/specjalności), co 2-3 lata odbywa się aktualizacja klasyfikacji. Zachodzi to w drodze zmian rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu ich stosowania.
Nie należy mylić zawodu i specjalności ze stanowiskiem pracy.

Poniżej link do klasyfikacji zawodów i specjalności:

https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow

 

DORADZTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE

Uczniowie, którzy kończą szkołę podstawową stają przed wyborem szkoły ponadpodstawowej oraz kierunku dalszego kształcenia. Jest to ważna, a zarazem trudna decyzja w życiu młodego człowieka. Wyposażenie młodzieży w umiejętności przydatne w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru szkoły lub zawodu jest bardzo istotne na tym etapie ich życia.
Poznanie siebie i własnych predyspozycji pozwala uczniom dokonać prawidłowego wyboru dalszej ścieżki edukacyjnej oraz zawodu. Poprzez identyfikację zainteresowań oraz słabych i mocnych stron każdego ucznia doradztwo edukacyjno-zawodowe ukierunkowuje go na wybór dalszego kształcenia i przygotowuje do podjęcia decyzji o wyborze zawodu. To jest zawsze decyzja ucznia. Rolą doradcy jest mu towarzyszyć w tym procesie, ale decyzję zawsze podejmuje uczeń.

Opracowanie: Aleksandra Panasiuk

PORADY DLA UCZNIA W KILKU KROKACH

• W jaki sposób wybrać szkołę i zawód?
• Czym zajmować się w przyszłości?
• W jakim zawodzie pracować?
• Jaką szkołę wybrać?
• Co w sobie rozwijać?
• Jak podjąć te ważne decyzje?
KROK 1
Zastanów się, czego chcesz. Zanim dokonasz wyboru zapytaj siebie o to kim chciałbyś być i czym chciałbyś się zajmować. Jaka szkoła lub zawód najbardziej Cię interesuje? Pomyśl o nich, zrób listę, nawet jeżeli wydają Ci się nieosiągalne. Zrób to spokojnie i rozważnie ponieważ jest to jedna z najważniejszych decyzji w Twoim życiu.
KROK 2
Określ jakie posiadasz indywidualne możliwości i zasoby. Zastanów się i zbierz: wiedzę, jaką posiadasz, uzdolnienia, zainteresowania, umiejętności, preferencje, cechy charakteru oraz wartości, które cenisz. Najlepiej zapisz je wszystkie.
KROK 3
Ustal swoje alternatywne wybory. Pomyśl – jaki zawód lub szkołę wybrałbyś, gdyby nie udało Ci się zrealizować kroku 1? Gdybyś nie mógł uczyć się w szkole, która Cię interesuje lub nie mógłbyś wykonywać wymarzonego zawodu. Wypisz kilka możliwości. Weź pod uwagę opinie doradców, np. rodziców, doradcy zawodowego, nauczycieli, przyjaciół.
KROK 4
Przeanalizuj i porównaj wszystkie propozycje. Jakie są zalety i wady, zyski i koszty każdego wyboru? Kto lub co ci pomoże, a gdzie mogą być przeszkody?
KROK 5
Oceń szansę na sukces. Która propozycja najlepiej odpowiada Twoim potrzebom? Uszereguj swoje wybory od najbardziej do najmniej satysfakcjonującego. Następnie ułóż je inaczej: od najłatwiej do najtrudniej osiągalnych. Wyciągnij wnioski i wybierz najlepszą możliwość.
KROK 6
Zaplanuj kroki. Zastanów się co zrobić, żeby osiągnąć to, co dla Ciebie jest osiągalne. Zaplanuj kolejność i czas.
KROK 7
Oceń swoją decyzję. Pomyśl czy podjąłeś słuszną decyzję? Wróć do kroku1, aby sprawdzić, czy posiadasz wszystkie potrzebne dane i informacje. Czy jesteś w stanie wykonać swój plan? Jeśli masz wątpliwości, zastanów się co zmienić. Jeśli nie – właśnie podjąłeś decyzję!
TERAZ KONSEKWENTNIE JĄ REALIZUJ! UWIERZ W SIEBIE I W TO, ŻE SIĘ UDA!

Źródło: Informator 2020/2021 Szkoły Powiatu Lubelskiego, Powiat Lubelski

Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie