foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
Witamy na stronie internetowej Szkoły Podstawowej w Rudzie-Hucie

Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie

im. por. Zbigniewa Twardego ps. "Trzask"

Kartka z kalendarza


Dzisiaj jest: 28 Lipiec 2024    |    Imieniny: Wiktor, Innocenty, Aida

Czas

Kod QR na smartfon

Zeskanuj kod i przeglądaj stronę na smartfonie

Gazetka szkolna

Polecane strony

 

 

 

biblioteka

 

 

 

 

pajacyk

 

Statystyki

Odwiedza nas 47 gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin


1308556
Dziś
Wszystkie
28
1308556

Twój numer IP: 3.17.77.161
2024-07-28 01:19

ZASADY RUCHU ZNAMY I UŚMIECHNIĘTĘ BUZIE MAMY

W tym tygodniu przedszkolaki z oddziału 0a zgłębiały wiedzę na temat bezpieczeństwa na drodze. Zapoznały się z podstawowymi zasadami ruchu drogowego. Uczyły się poprawnie  przechodzić przez jezdnię. W trakcie zajęć wykorzystano plansze i prezentację multimedialną  ,,Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”, dzięki którym dzieci poznały zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania się na ulicy. Na podsumowanie zajęć wykonały makietę ruchu ulicznego.

Małgorzata Rękas

WYCHOWANIE KU WARTOŚCIOM JAKO WYZWANIE I ZADANIE SZKOŁY

Dnia 29 września 2022 roku w naszej szkole odbyły się warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców pod nazwą Wychowanie ku wartościom. Pan Mariusz Dobijański z Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli "SOF-OKLES" z Kraśnika wskazywał na rolę rodziny, szkoły i instytucji w kształtowaniu postaw patriotycznych młodego pokolenia zarówno w przeszłości jak i dziś. Prelegent podkreślał, że wychowanie patriotyczne jest ciągłym wyzwaniem i zadaniem szkoły.  Mówił także o znaczeniu edukacji aksjologicznej i wychowania ku wartościom jako podstawie budowania wspólnoty życia, pracy i służby Ojczyźnie w szkole. Wskazywał na integralny rozwój ucznia jako cel nadrzędny szkoły. Wspomniał o misji i wizji naszej szkoły, której celem jest wspieranie młodych ludzi w rozwoju ku dorosłemu życiu. Aby każdy absolwent szkoły:  między innymi posiadał ukształtowany system wartości, umiał odpowiedzialnie pracować w różnych grupach i wykazywał się postawą zaangażowania społecznego, znał i świadomie rozwijał swoje talenty, planował w oparciu o nie swoją przyszłość. Głównym celem szkolenia było wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku. Budowanie relacji dorosły – dziecko, a w tym: wyrażanie oczekiwań i ograniczeń, akceptowanie uczuć, aktywne, wspierające słuchanie, motywowanie dziecka do współdziałania, modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka, uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole, wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka, budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka, konstruktywne rozwiązywanie konfliktów. Efektem warsztatów było podniesienie poziomu wiedzy i świadomości rodziców na temat edukacji dzieci, zaangażowanie ich w życie szkoły, zmierzające do polepszenia warunków nauki oraz integracji całej społeczności szkolnej ze środowiskiem zewnętrznym.

PROJEKTY DNA

Co roku wizja genetyki na biologii powoduje przerażenie w oczach niektórych uczniów. DNA, czyli kwas deoksyrybonukleinowy, to związek o bardzo skomplikowanej strukturze. Aby lepiej zrozumieć budowę przestrzenną cząsteczki, uczniowie z klasy 8a przedstawili model tego związku. Każdy z uczniów na miarę swoich możliwości zrealizował temat projektu. W użyciu były: plastelina, kredki. A oto efekty ich pracy.

Opracowała: Dorota Sawicka

DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU EDUKACYJNEGO „ŻEBY CHRONIĆ, TRZEBA POZNAĆ II”

Zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej o znaczeniu małej retencji w klasie VII i VB odbyły się w ramach realizacji projektu WFOŚ i GW w Lublinie „Żeby chronić, trzeba poznać II” – realizowanego przez Ligę Ochrony Przyrody – Zarząd Okręgu w Chełmie. Głównym celem przedsięwzięcia było podnoszenie świadomości ekologicznej wśród młodzieży oraz poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego. Uczniowie dowiedzieli się, że w ciągu ostatnich lat w Polsce występuje zjawisko opadów nawalnych, w wyniku których dochodzi do lokalnych podtopień. Problem ten jest szczególnie widoczny na silnie zurbanizowanych obszarach miejskich ze zbytnio uszczelnionymi powierzchniami. Przez nadmierną ilość betonu, woda nie może swobodnie infiltrować do gruntu, zaś kanalizacja nie radzi sobie z jej zbyt dużym napływem, co powoduje powodzie. Uczniowie poznali zasady małej retencji jako sposobu przeciwdziałania suszom i okresowym powodziom w Polsce.

Opracowała p. Dorota Sawicka

SPRZĄTANIE ŚWIATA

Jak co roku uczniowie klas 0-III włączyli się w ogólnopolską akcję Sprzątanie Świata. Klasy najmłodsze sprzątały najbliższy teren wokół szkoły. Akcja „Sprzątanie świata – Polska” 2022, w tym roku pod hasłem „Wszystkie śmieci nasze są”. W naszych działaniach nie chodzi o to, aby cały czas sprzątać, ale o to aby śmiecący przestali śmiecić. Dołączcie do nas! Razem możemy powiedzieć głośniej o co w akcji chodzi i zebrać więcej śmieci, by odciążyć naturę. Mając na uwadze hasło tegorocznej kampanii, zachęcamy wszystkich do czynnego udziału w sprzątaniu naszej Matki Ziemi promując przesłanie i  działanie by nie śmiecić i segregować odpady.

Posprzątajmy Polskę,
wszędzie, wzdłuż i wszerz,
z tych wczorajszych śmieci,
z tych jutrzejszych też.
.....
A na koniec czułe słowa
padną w tej piosence,
posprzątajmy sobie w głowach,
by nie śmiecić więcej!

Wojciech Młynarski, hymn Sprzątanie Świata - Polska, napisany specjalnie dla Fundacji Nasza Ziemia.

Opracowała: B. Mikołajczyk

PRÓBNY ALARM POŻAROWY POŁĄCZONY Z EWAKUACJĄ UCZNIÓW, NAUCZYCIELI ORAZ PRACOWNIKÓW Z BUDYNKU SZKOŁY

W dniu 23 września 2022 r. w trosce o bezpieczeństwo uczniów w naszej szkole przeprowadzony został próbny alarm pożarowy połączony z ewakuacją uczniów, nauczycieli oraz pracowników z budynku szkoły. Celem tych ćwiczeń było uświadomienie przede wszystkim uczniom, a także innym osobom jak należy się zachować w sytuacji zagrożenia. Cała akcja pomimo padającego deszczu przebiegła bardzo sprawnie i zgodnie zasadami postępowania w czasie niebezpieczeństw. Po usłyszeniu alarmu - uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy opuścili budynek szkoły. Uczestnicy akcji doświadczyli najistotniejszych wzorców, gdzie priorytetem był brak paniki, szybkość i zwinność w opuszczeniu terenu zagrożenia oraz wspólnie pomaganie sobie. Na uwagę zasługuje fakt, iż uczniowie, nauczyciele, a także wszyscy pracownicy obsługi, zachowują środki bezpieczeństwa, doskonale znają drogi ewakuacyjne, a także bardzo szybko i sprawnie stawiają się na miejscu zbiórki. Przeprowadzona akcja była potwierdzeniem, że wszyscy wiedzą, jak się zachować w takich sytuacjach. Akcję nadzorowali  funkcjonariusze Ochotniczej Straży Pożarnej z Rudy.

STRAŻNICY LASÓW

Uczniowie naszej szkoły włączyli się ogólnopolską kampanię ,,Strażników lasu” – Przytul się do drzewa organizowanej przez Strażników Polskich Lasów. Akcja ta ma na celu zwrócenie uwagi na bezpieczne i mądre poruszanie się po lasach oraz uczula na rzeczy, które mogą nieświadomie doprowadzić do pożaru. Pamiętajmy, że las to zielone płuca Ziemi. Tuląc się do drzew otoczmy ich swoja miłością i pokażmy, że pożarom lasów mówimy stanowcze nie!  Zapamiętaj! Wędrując po lesie, zachowaj czujność i w razie potrzeby reaguj. Dziękujemy Filipowi Maksymiukowi z klasy 8a za zrobienie pięknych zdjęć.

AKCJA PROFILAKTYCZNA – PROFILAKTYKA ZDROWEGO ODŻYWIANIA, PROFILAKTYKA WAD POSTAWY

Dnia 15 września 2022r. pracownicy Sekcji Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Chełmie odwiedzili naszą szkołę. Pani Anna Kołota przeprowadziła zajęcia edukacyjne dot. „Profilaktyki wad postawy”. Szczególną uwagę zwrócono na zagadnienia dotyczące zdrowego odżywiania, zdrowego stylu życia, profilaktyki wad postawy. Uczniowie z pełną aktywnością uczestniczyli w zajęciach; z pozytywnym nastawieniem zgłębiali swoją wiedzę. W ramach współpracy z Sekcją Higieny Dzieci i Młodzieży w klasie Ia i IIIa dokonano pomiarów masy ciała dzieci oraz wagi ich tornistrów.
Zalecenia GIS dotyczące tornistrów szkolnych:
- waga tornistra nie powinna przekraczać 10 do 15% masy ciała ucznia,
- tornister powinien posiadać ergonomiczną, odpowiednio usztywnioną ściankę przylegającą do pleców,
- jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie,
- cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej,
- tornister powinien mieć równe, szerokie szelki,
- długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców,
- zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej,
- tornister należy nosić na obu ramionach,
- konieczne jest kontrolowanie przez rodziców zawartości tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów zbędnych rzeczy.

Opracowanie Katarzyna Lipiak

WIZYTA NAUKOBUSA

5 września przybył do nas Naukobus z Centrum Nauki Kopernik. Wystawa "Eksperymentuj" czyli mobilne laboratorium i centrum doświadczalne wraz z naukowcami  zachwycało uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Eksponaty zostały rozlokowane w sali gimnastycznej. Uczniowie każdej klasy mieli osobne zajęcia z edukatorkami. Przyjazd „Naukobusa” był realizowany w ramach wspólnego Programu Ministra Edukacji i Nauki oraz Centrum Nauki Kopernik pod nazwą Nauka dla Ciebie. Program Nauka dla Ciebie finansowany jest w ramach dotacji Ministra Edukacji i Nauki. Wszyscy uczniowie naszej szkoły cieszyli się z wizyty „Naukobusa”. To był niezwykły zaszczyt dla naszej małej społeczności szkolnej. Wystawa została przez nich odebrana z wielkim zaciekawieniem i radością, bo oto mogli dotknąć każdego eksponatu, przeprowadzić samodzielnie doświadczenie, a w każdych problemowych sytuacjach, mogli spytać o podpowiedź edukatorek z Centrum Nauki Kopernik. Uczniowie szczególną uwagę skupiali na wszystkich eksponatach, każdy chciał je poznać i „wypróbować”, choć czasem sprawiało im to trudność. Starsi uczniowie czytali z uwagą instrukcje, młodsi słuchali najczęściej edukatorów. Jednak największe zainteresowanie u najmłodszych wzbudzały: „Człowiek - układanka” oraz „Kula plazmowa”, ponieważ wielką frajdę sprawiało im uzupełnianie ludzkiego ciała o brakujące elementy oraz drobne wyładowania elektrostatyczne przy kuli plazmowej wywoływały u nich trochę niepokoju i radości. U starszych wielką popularnością cieszyły się: „Łamigłówki” i „Wirujące krzesło” - należało przy nich popisać się niezwykłym intelektem (logicznym i matematycznym), a wirujące krzesło wywoływało u nich zaskoczenie z powodu niespodziewanych zmian kierunku ruchu. Podczas wystawy uczniowie poznali wiele zjawisk naukowych, były to m. in.: zasady zachowania energii i pędu; twierdzenie Pitagorasa; elementy anatomii człowieka; zagadnienia z elektrostatyki; wpływ przyśpieszania ziemskiego na ruch ciał; prędkość rozchodzenia się światła i dźwięku oraz powstawanie ruchomego obrazu.

Agnieszka Suszczyk

CZYTAMY ZAWSZE I WSZĘDZIE !

Czytanie jest bardzo ważną, a nawet najważniejszą, po umiejętności myślenia, umiejętnością, którą uczeń powinien nabyć w szkole. Jest bowiem narzędziem uczenia się, umożliwia człowiekowi twórcze uczestnictwo w życiu i kulturze, nadaje życiu sens. Doskonale opanowana umiejętność czytania jest gwarancją sukcesów ucznia w szkole. Uczniowie klasy drugiej podczas letniego wypoczynku odpoczywali z książką. Czytali w domach, nad wodą, u cioci, wujka i z babcią. Dowody swojej aktywności zamieścili w dzienniczkach, które założyli tuż przed wakacjami. Rysowali w nich piękne ilustracje i pisali krótkie teksty. Wszystko potwierdzały podpisem osoby dorosłe, które słuchały głośnego czytania dzieci. Niektórzy uczniowie wyróżnili się swoją aktywnością w tym zakresie. Byli to: Martyna Huryn, Julia Panasiuk, Julia Surowska, Julia Kantyka, Amelia Molenda, Antoni Guściora, Amelia Honory, Radosław Linde, Kornelia Pawłowska, Krzysztof Żugaj, Szymon Biela, Maja Rozmarynowska. Gratulujemy wytrwałości i życzymy w drugiej klasie najlepszych wyników!

Bożena Nowosad

Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa w Rudzie-Hucie